miércoles, 20 de agosto de 2014

La capacidad decisoria de los padres, "limitada"

“La Conselleria d’Educació fidel a la LOMCE silencia la veu dels pares i mares al Consell Escolar”
Les instruccions d’inici de curs publicades este matí al DOCV ratifiquen el que anunciava la LOMCE; limitar la participació dels pares i mares en les grans decisions de funcionament del centre com pot ser la votació de la Programació General Anual o les aportacions de les AMPA al Projecte Educatiu de Centre.
La Federació d’associacions de pares i mares d’alumnes, FAPA-València, ha alertat este matí als seus associats de les conseqüències de l’aplicació de la LOMCE respecte de la participació dels pares i mares  als Consells Escolars de centre i del paper que les famílies hem tingut en l'educació dels nostres fills i filles, definides en la publicació de les instruccions d’inici de curs. Després de l’anàlisi que ha fet FAPA-València la limitació de la participació es concreta en:

El Projecte Educatiu de Centre (PEC) no conté el Pla de Convivència, ja que este passa a formar part de la PGA, un document que es revisa anualment. Fins a l'any passat, les modificacions al PEC podien sol·licitar-se tant pel Claustre, com per les Associacions de Pares i havien de ser aprovades pel Consell Escolar de Centre.
Quant a la Programació General Anual (PGA), podran aportar propostes per a la seua elaboració el Consell Escolar, el Claustre de Professors i les AMPA, ara bé, la seua aprovació serà competència del Director/a de el centre. “Cal tenir en compte que en la PGA s'arrepleguen aspectes importantíssims del funcionament del centre: horari, pla de convivència, programació didàctica, activitats complementàries, etc. Per tant, la pèrdua de capacitat de decisió de les famílies respecte a este document, redueix dràsticament la seua presència real i efectiva”,denuncia la presidenta de FAPA-València, Eva Grimaltos.
 Els drets dels nostres fills i filles desprotegits
El Pla de Convivència, inclòs dins de la PGA i que també haurà de ser aprovat pel director/a de centre,  arreplega la condició del professorat com a autoritat pública, donant als fets constatats pels professors “valor probatori” i atorgant-los la presumpció de veracitat. A més el Pla de Convivència recullirà que les situacions de violència i assetjament motivades per qüestió de gènere u orientació sexual, raça, religió o incapacitat, es consideraran faltes molt greus que comportaran l'expulsió temporal o definitiva del centre. “Adeu al concepte d’escola inclusiva e integradora a més que per als pares i mares un mestre no és un policia, treballa en xiquets i xiquetes i també es pot equivocar, on queden els drets dels nostres fills i filles?”,subratlla Grimaltos.

Una altra de les innovacions d'aquestes instruccions és la qüestió de l'horari dels centres, que, des d'aquest moment serà aprovat per la direcció del centre, una qüestió que afecta a tota la comunitat educativa i que no poden ser aprovades paral·lelament per ningú, considera FAPA-València.
Per últim FAPA-València ha valorat positivament que per primera vegada es reculla la catalogació dels llocs de treball docent, amb el requisit lingüístic de valencià, una reivindicació de pares i mares des de fa molts anys.

                                                                          Fuente FAPA-València. 23/07/2014

No hay comentarios:

Publicar un comentario